1. Vroege interventie 

2. Kleuterschool

3. Schoolbegeleiding 

voor kinderen uit kansarme gezinnen in Medgidia (Roemenië) 

Voorbereid door: Ana & Ovidiu Ionica, Medgidia, Roemenië
Tirza Keesmaat, Stichting ORA zending & hulpverlening 

April 2021 

Beste vrienden in Nederland, 

Hartelijke groeten en zegenbede in de wonderbare naam van Jezus!
We hopen dat deze brief jullie in goede gezondheid en vrede aantreft, door de genade van onze Heer en Heiland. De tijd waarin we leven schept geen klimaat van vrede en goede wil, maar meer van spanning, frustratie, druk en andere nare dingen. We kunnen alleen opzien naar de Heer, zoals de psalmist zegt in Psalm 121, in de wetenschap dat de naam van Jezus een sterke toren en een toevluchtsoord is. Dit houdt onze vijand en de zuigkracht van de wereld op een afstand. Zo vinden we overwinning, rust en zekerheid dat God nog steeds op de troon zit. Door zijn genade konden we doorgaan met bouwen aan Gods koninkrijk door de kinderen in de projecten te begeleiden, veel behoeftige gezinnen te ondersteunen en de blijde boodschap te verkondigen. Ondanks de beperkende maatregelen konden we gezinnen naar ons centrum uitnodigen voor een ontbijt en de distributie van levensmiddelen. 

1. Valeni 

Zo mogelijk rijden we tweemaal per week naar Valeni. De kinderen komen graag, vaak gevolgd door de moeders, die om hulp vragen of gewoon een kop koffie komen drinken. Met kinderen in twee leeftijdsgroepen zijn we begonnen met lesgeven in Roemeens, hygiëne, wassen, etc. We hebben de buren aangespoord om hun erf van afval te ontdoen. Vorige week zagen we bij aankomst dat een paar kinderen zelfs de straat aan het vegen waren . 

2. Van Valeni tot Castelu 

Begin maart mochten we de moeders in Medgidia, Valeni en Castelu zegenen met een deken, snoepjes en andere cadeautjes. In Medgidia hadden we twee feestelijke bijeenkomsten, één met de kinderen en één met de vrouwen uit onze buurt.
In Valeni hebben we met een aantal moeders vrouwendag gevierd: bijgepraat, koffie gedronken, en gesproken over het karakter van Jezus, die vrouwen altijd verwelkomde en waardeerde. 

Omdat ook daar zoveel nood is, zijn we teruggegaan naar Castelu. Hier kunnen we hulp verlenen in samenwerking met een christenvrouw die medische en sociale zorg verleent. 

3. Activiteiten in Medgidia 

In Medgidia bezoeken we op donderdag gezinnen van huis tot huis die ons uitnodigen voor gebed. Daar komt het Evangelie ter sprake en bidden we vaak voor allerlei lichamelijke noden. We vertrouwen erop en bidden ervoor dat al deze gezinnen hun hoop zullen vestigen op Gods voorziening in hun dagelijkse noden, Hem willen volgen en een kanaal van Gods liefde en redding willen zijn om hun buren en buurt te bereiken.
Elke zondagmiddag hebben we tegenwoordig een bijeenkomst met een groep tieners tot zeventien jaar voor bijbelstudie, groepsgesprekken en andere activiteiten waardoor ze groeien in hun geloof, juist in deze belangrijke fase van hun leven. 

 

4. Versterking! 

Twee gelovige vrouwen uit Constanța komen ons werk versterken. Flori komt tweemaal per maand voor de tienergroep en Liliana komt elke dinsdag naar Valeni. Het zijn allebei getrouwde vrouwen met kinderen die hun liefde voor de Heer willen laten zien door hun inzet voor Medgidia en Valeni. 

Ook heeft Sandra Nederland weer vaarwel gezegd om in elk geval twee jaar kinderwerk in Medgidia en Valeni te komen doen. Wat een zegen dat ze gedurende langere tijd met de kinderen wil optrekken! 

5. Noodhulp 

Heel hartelijk dank aan onze vrienden, gemeenten en organisaties voor de voedseldonaties en fondsen voor de hulp aan mensen in nood in onze directe omgeving. Wat een zegen! We konden heel veel gezinnen helpen. Sommige mensen kregen tranen in hun ogen, toen ze het brandhout en de levensmiddelen in ontvangst namen. 

6. Verbouwingsperikelen 

Vorige week zijn we eindelijk begonnen met het vervangen van ons huis in de Turkse wijk. We hebben het hele dak eraf gehaald, de oude houten constructie incluis, en de bovenkant van de buitenmuren met beton verstevigd. Een dakenbouwer uit Duitsland zou eind deze week komen helpen, maar door omstandigheden in zijn gezin en de coronabeperkingen kan hij helaas niet komen. Het huis heeft nu geen dak, maar de Heer heeft het voor twee onverwachte en hevige regenbuien beschermd, prijs Hem. We bidden ervoor en hopen nu op Gods hulp en goede dakenbouwers! 

 

7. Gebedspunten 

  • Werkers voor de renovatie van ons huis in de Turkse wijk.
  • Werkers en middelen voor een nieuw dak en de verdere renovatie van het huis en het erf in Valeni.
  • De evangelieverkondiging in Valeni, Medgidia en Castelu – contact met mensen die hiervoor
    openstaan, voorbereid door de Heilige Geest.
  • Geestelijke groei van de plaatselijke gelovigen om zout en licht te zijn onder familieleden en buren.
  • Gezondheid en bescherming van ons gezin en de gelovigen.
  • Na een verkeerde tandartsbehandeling van een poosje geleden kreeg Ana veel last van een hard-
    nekkige wortelontsteking van haar voortanden. Ze heeft lang veel pijn geleden. Uiteindelijk vonden we een goede tandarts die een betere diagnose stelde, maar vier voortanden zijn aan vervanging toe en de kosten hiervan bedragen meer dan duizend euro.
  • De ogen van onze zoon zijn achteruitgegaan, van +3,25 naar +5,25. Hij heeft een dure bril nodig – maar wat nog beter zou zijn, is goddelijke genezing.
  • Vrijmoedigheid in geloof, liefde en volheid van de Heilige Geest.
  • Rust en een nieuwe impuls van Gods liefde en genade in ons hart, zodat we ons geloof, de werken en
    het karakter van de Here Jezus kunnen blijven uitdragen.
    Allemaal heel hartelijk dank voor jullie gebeden, zegeningen en inzet om ons te versterken en bemoedigen in het verspreiden van Gods liefde en koninkrijk in ons gebied!
    Moge de Heer rijkelijk in al jullie behoeften voorzien, Samen in de liefde van Jezus,
    Ovidiu & Ana, Eldiada en Eldad, en team